Wednesday, November 3, 2010

darahmu darahku jua..

assalamualaikum..

  •  cecair tisu 
  • mengangkut oksigen diperlukan untuk hidup diseluruh tubuh.
  • membekalkan tisu dengan zat, menyingkir bahan kumuhan, dan mengandungi pelbagai bahan sistem imunisasi bertujuan mempertahankan badan dari jangkitan kuman. 
  • Hormon endokrin juga diedarkan melalui darah.
  • berwarna merah, antara merah terang apabila di oksigen kepada merah tua apabila tiada oksigen.
  • Warnanya disebabkan oleh hemoglobin, protein pernafasan (respiratory protein) yang mempunyai besiheme, tempat oksigen bergabung. dalam bentuk
ok..dah tahu kan darah tu apa..kalau tak tahu gak..cuba la hiris sikit hujung jari tu..nanti cecair merah yang keluar tu la darah..pastikan anda tahu jenis darah anda..hehehe..yang tak tahu tu sila2 la pergi check..
tapi..apa yang aku nak cerita kat sini bukan pasal darah tetapi darah daging..lain tu..
darah daging atau kalau digoogle translatekan konpem jadi meat blood merupakan orang yang ada hubungan @ ikatan silaturahim iaitu bapak,mak,abang,kakak,adik,uncle,auntie,tok,tokwan,sepupu sepapat,anak menakan dan yang sewaktu dengannya..aku sayang kat seemmmuuaa darah daging kaum kerabat aku...tapi yang jadi main characters dalam entry aku ni dan darah daging yang paling aku sayang adalah mak dan abang aku.
  

ni la buah hati aku..aku sayanggggg bangat kat mak aku..sapa tak sayang mak oi...huhu..for me,my mom is the greatest mom in the world..i'm very proud to become her daughter..she is good in cooking..tapi..aku ni dari dulu sampai sekarang tak pernah nak mewarisi masakan dia..hehehe..bukan tak pernah nak buat..tapi rasa memang tak sama dengan yang mak aku masak..adeiii..mak aku la yang ajar aku erti ketabahan dalam hidup..serius aku kalau pikir je pasal mak aku..bole menitis airmata aku ni haaa..banyakkk sangat pengorbanan yang dia lakukan demi besarkan aku dan abang aku yang degil ni..hehehe..memang tak terbalas jasa mak aku..yang best lagi pasal mak aku ni..dia la yang jadi perunding imej aku..dari hal pakaian dan hujung kaki aku sampai la ke muka..kalau aku keluar tak pakai secalit bedak pon..haaa..perkataan pertama yang keluar dari mulut dia.."hang pi masok umah balik..pi bubuh bedak sikit..macam orang tak mandi ni.."
ngee...aku pon dengan tersengih2 macam kambing jalan la terkedek2 masok rumah taruk bedak sikit..padahal nak pergi kedai je pon..huhuhu..
kalau bab pakaian..nampak je baju aku berkedut sikit..sebelum dia tegur aku dah cepat2 bukak baju pergi iron..hehehe..kalau aku pakai tak kena dengan citarasa mata dia..dia kritik je..tapi tak la paksa suruh aku tukar baju..huhu..pape pon..dia satu2nya mak yang aku ada dan paling teramatlah sekali aku sayang dalam dunia ni selain abang aku..


haa...ni abang ucuk aku..abang kandung taw..kaum kerabat aku semua panggil dia 'yang'..sebab sebelum aku lahir,mak aku panggil dia yang..sampai ke sekarang..huhu..dia ni tak suka ambik gambar..time kecik2 dulu..orang ingat dia ni kakak aku..hahaha..muka memang jambu giler..sampai ada yang tanya kak nama apa..adeiii..masa aku budak2 hingusan dulu..kitorang selalu gak gaduh2..pernah aku marah sangat..aku kejar abang aku dengan penyapu kat tangan..huhu..aku ni manja sikit..aku pernah sengaja pecahkan hair gel dia sebab marah kat dia..tapi dia dengan muka terkejut tepuk dahi just cakap.."ya Allah dikkkk..awat hang pecahkan minyak rambut aku.."..pastu dia senyum tapi dalam hati sedih..tapi dia tak pernah pon marah aku..huhu..dia amat2 sayangkan adiknya yang sorang ni..tapi pernah dia marah aku..dia ikat rambut aku yang time tu panjang sampai ke bawah punggung kat mana tah..tapi salah aku gak time tu..ngeee..tapi pape pon air kalau dicincang tak kan putus..macam tu la..kitorang rapat balik lepas tu..hihihi..

muuuuuaahhh...adik sayanggggg mak ngan yang sangat2..muaahhxxx

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...